Komercinių automobilių srityje japonų gamintojas Toyota ne naujokas. Juolab, kad kai kurie modeliai yra tapę net referenciniais, kaip pavyzdžiui Hilux pikapų tarpe. O ką Toyota siūlo Europoje populiariame vidutinės klasės furgonų MDV (angl. Medium Duty Van) segmente?
Toyota Proace turi dviejų skirtingų ilgių (4 959 arba 5 309 mm ) kėbulą, tačiau ratų bazė abiem atvejais vienoda – 3 275 mm. Trumpesnėje modifikacijoje krovinių skyriaus tūris 5,8 m3, ilgesnėje – 6,6 m3. Keliamoji galia abiem atvejais vienoda, iki 1,3 t
MDV segmente Europoje siūlomas Proace, kuris yra vienas iš trijų modelių Toyota Professional komercinių automobilių grupėje, šalia kompaktiškojo Proace City ir pikapo Hilux.
Kalbant apie Proace, patogiausia iš karto apibrėžti kėbulų gamą, galimą mūsų rinkoje. Tai padarius, lengviau susigaudyti variklių, transmisijų ir komplektacijų įvairovėje.
Šis modelis turi du kėbulo variantus: krovininio ir krovininio-keleivinio furgono Crew Cab. Abu kėbulai galimi vidutinio ilgio (4 959 mm) arba prailginti (5 309 mm). Nepriklausomai nuo kėbulo ilgio, furgonas gali turėti ketverias arba penkerias dureles, t. y. slankiojančias krovinių skyriaus dureles dešinėje arba abiejose pusėse. Abi krovininės-keleivinės modifikacijos turi penkerias dureles.
Furgonai siūlomi dviejų komplektacijos lygių: Professional Plus ir Professional Comfort. Krovininė-keleivinė modifikacija Crew Cab su šešiomis sėdimomis vietomis taip pat turi dvi komplektacijas: Crew Plus ir Crew Flex.
Toyota Proace Lietuvoje galimas su trimis jėgos agregatais: dviem turbodyzeliniais ir vienu elektriniu, šiandien būtinu gamoje. Elektrinė modifikacija naujausia, pristatyta 2020 m. pabaigoje. Mūsų rinkoje ji siūloma su 75 kWh talpos ličio jonų baterija. Su didesnės talpos baterija viena įkrova galima įveikti iki 330 km. Elektros variklis Proace Electric modelyje įrengtas priekyje, varantieji ratai taip pat priekiniai. Turbodyzeliniai jėgos agregatai du, abu 4 cilindrų: 1,5 darbo tūrio D-4D ir 2,0 l darbo tūrio D-4D. Mažesnysis variklis mūsų rinkoje galimas tik galingiausias, 88 kW/120 AG, 2,0 l darbo tūrio variklis taip pat vienas, 106 kW/144 AG.
Abu turbodyzeliniai motorai galimi su mechanine 6 pavarų dėže, tačiau tik 2,0 l darbo tūrio motoras galimas su automatine Aisin-AW pavarų dėže. Tai klasikinis 8 pavarų „automatas“ su hidrotransformatoriumi. Krovininėje-keleivinėje modifikacijoje Crew Flex su automatine pavarų dėže bazinėje įrangoje yra penkių važiavimo režimų selektorius. Vairuotojas gali pasirinkti nuo įprastos dangos (asfalto) iki slidaus kelio arba važiavimo smėliu režimo, taip pat aktyvuoti pajudėjimo iš vietos įkalnėje asistentą. Traukos reguliavimas visais atvejais patikėtas elektronikai.
Krovininės dalies tūris vidutinio ilgio modifikacijoje siekia 5,8 m3. Prailgintoje modifikacijoje jis 14 % didesnis ir yra 6,6 m3. Grindų ilgis pirmuoju atveju 2,51 m, antruoju atveju – 2,86 m (atitinkamai, su Smart Cargo sistema – nulenktais priekinių sėdynų atlošais – 3,67 ir 4,03 m). Keliamoji galia abiem atvejais vienoda ir tikrai nemaža, iki 1,3 t. Palyginimui, elektrinės modifikacijos keliamoji galia iki 1,0 t ir ji gali vilkti tik iki 1,0 t sveriančią priekabą su stabdžiais.
Prietaisų skydelis lakoniškas ir aiškus
Kalbant apie krovinių skyrių, grindys iš faneros ir plastikiniai (iš polipropileno) skydai krovinių skyriaus šonuose yra bazinėje įrangoje.
Teko išbandyti abi elektrines šio automobilio modifikacijas: ir krovininę, ir keleivinę. Abi gerai įrengtas, su automatine transmisija. Tačiau pagal jas negalima spręsti apie bazinį krovininį furgoną su mechanine pavarų dėže. Dėl bendro vaizdo teko paprašyti ir tokios modifikacijos. Ir koks tas bendras vaizdas? Patiko galingiausias, 2,0 l darbo tūrio turbodyzelinis variklis – jo galios atsargos užtenka visuose režimuose. Tačiau mechaninę 6 pavarų dėžę keisčiau į automatinę, kuri papildomai kainuoja apie 2 000 eurų*. Multimedijos sistema Pro-Touch su nedideliu, 7 colių įstrižainės liečiamuoju ekranu yra tik Proffesional Comfort komplektacijoje, tačiau ji numatyta ir Professional Plus versijoje su Multimedia paketu. Ji be navigacijos, nors tokia multimedijos sistema Proace modeliuose ir egzistuoja, tačiau yra Apple CarPlay ir Android Auto sąsaja su mobiliuoju telefonu. Važiuojant įvairiais režimais ir įvairia kelio danga, tačiau su tuščiu krovinių skyriumi, pavyko išsitekti su vidutinėmis 7,0 l/100 km degalų sąnaudomis.
Įdomi detalė, kuri iš pradžių suglumina: keleivio sėdynės šildymas įjungiamas reguliatoriumi centriniame prietaisų skydelyje (dešinėje), o vairuotojo sėdynės – jos pasostės kairėje
Bet juk Toyota Proace yra tas pats Peugeot Expert, Citroën Jumpy ir Opel Vivaro? Kad būtume tikslūs, reikia nukeliauti kelis dešimtmečius atgal, nes Toyota komercinių furgonų metraštis labai ilgas. Lietuvoje šis metraštis pradėtas rašyti tik nuo ketvirtosios kartos modelio HiAce (tipas H100), dienos šviesą išvydusio 1989 m., bet į Europą atkeliavusio tik po šešerių metų. Pas mus, kaip ir Europoje apskritai, šis modelis nebuvo dažnas. Akivaizdu, kad Toyota kompanijai reikėjo sprendimo, žinant, kad komercinių automobilių grupei priskiriami Hilux tapo net bendriniu pikapų pavadinimu.
Penktos kartos HiAce, pristatyti 2004 m. į Europą jau nebuvo tiekiami. Tačiau 2006 m. Europoje pristatyti antros kartos prancūziški-itališki Peugeot Expert, Citroen Jumpy ir Fiat Scudo, kurie nuo 2013 m. žinomi ir Toyota Proace pavadinimu. Tais pačiais 2006 m. prasidėjo ir tuometinės PSA Peugeot Citroën grupės bendradarbiavimas su Toyota.
Kooperacijai pradžią davė lengvieji automobiliai. 2016 m. pristačius trečios kartos prancūziškus-itališkus vidutinės klasės furgonus ir 2021 m. susikūrus Stellantis grupei, atsirado dar ir Opel Vivaro. Toyota neliko nuošaly – kompanija gavo antros kartos modelius Proace, įskaitant ir elektrinę modifikaciją. Iš vienos pusės, techniniai skirtumai tarp visų Stellantis gaminamų furgonų yra minimalūs. Tačiau Toyota ne šiaip sau pradėjo bendradarbiauti su PSA Peugeot Citroën grupe. Konstruojant antros kartos Proace (arba trečios kartos prancūziškus furgonus), ankstesnį projekto partnerį Fiat pakeitė Toyota. Taigi tai nėra tik formalus emblemos pakeitimas – dabartiniai Stellantis furgonai yra nebe prancūziški-itališki, o prancūziški-japoniški gaminiai. Paskutinis didesnis šių furgonų atnaujinimas įvyko 2020 m., kada ir pristatytos elektrinės modifikacijos. Beje, modelis įvertintas tarptautiniu Metų furgonas 2021 apdovanojimu.
Krovinių skyriaus grindų ilgis vidutinio ilgio modifikacijoje 2,51 m, prailgintoje – 2,86 m
Pabaigai apie modelio kainodarą. Bazinis vidutinio ilgio furgonas su ketveriomis durelėms, silpniausiu 1,5 l darbo tūrio varikliu ir mechanine pavarų dėže siūlomas už 31 400 eurų, tačiau dabar kaina sumažinta iki 30 750 eurų. Smagesnis 2,0 l darbo tūrio motoras kainą padidina 2 300 eurų. Automatinė pavarų dėžė prideda dar 2 200 eurų. Prailginta modifikacija brangesnė 650–900 eurų.
Kada svarbus kiekvienas centimetras: į priekį apačioje palenkta pertvara reiškia papildomą erdvę ilgiems kroviniams, o už jų paslėpta dėtuvė išnaudota pirmosios pagalbos rinkiniui
*Kainos nurodytos eurais su PVM.
Profi Lietuva Nr. 4