Po beveik nepasikeitusia išore slypi naujas automobilis. Vidutinės klasės Lexus NX SUV kategorijos visureigis turi kuo patraukti dėmesį. Juolab, kad ne vienam tai pirmoji pažintis su šios markės automobiliu. Pasivažinėjus ilgėliau matyti – gamintojas dėjo daug pastangų, kad jis nenuviltų.
NX 450h+ AWD yra ne tik pirmasis iš išorinio tinklo įkraunamas Lexus hibridas, bet ir galingiausias NX serijos modelis – bendra vidaus degimo ir dviejų elektros variklių (galiniai ratai turi atskirą, specialiai jiems dedikuotą elektros variklį) galia siekia 227 kW/309 AG.
Lexus NX turi nors ir savotišką, bet aiškiai atpažįstamą išorės architektūrą. Iš techninės pusės NX450h+ naudoja jau ketvirtos kartos pilnąją hibridinę pavarą (angl. „Full Hybrid“), kurios pirmoji generacija pristatyta dar 1997 m. pasirodžiusiame Toyota Prius
Tai jau antros kartos NX, oficialiai pristatytas 2021-ųjų vidurvasarį, o į Lietuvą atkeliavęs praėjusių metų pradžioje. Nors lengva suklysti – nuo pirmos kartos modelio, pristatyto 2014 m., antros kartos NX skiriasi subtiliomis detalėmis: keliais naujais štrichais priekiniame bamperyje, aušintuvo grotelėse ir kiek kitokias priekiniais žibintais. Taip pat naujais galinias žibintais ir bamperiu. Bet pasikeitimai labai į akis nekrentantys. Nes kėbulo proporcijos identiškos, abi kartos turi bendrą dizaino kalbą.
Tačiau gamintojas teigia, kad net 95 % detalių yra naujos, o panašumas su pirmtaku išsaugotas sąmoningai. Pirmtako dizainas per dešimtmetį nepaseno, o masyvios aušintuvo grotelės jau spėjo tapti svarbiu visų šiuolaikinių Lexus identiteto elementu. Pagaliau Lexus automobiliai turi savo originalų „veidą“!
Antros kartos NX simboliniais 20 mm ilgesnis (4 660 mm) ir panašiai tiek pat platesnis (1 865 mm su užlenktais veidrodėliais) už pirmtaką. Taip pat 5 mm aukštesnis (1 660 mm), tačiau reikia turėti omenyje, kad dabar galimi 20 colių lengvojo lydinio ratlankiai, o su jais automobilio aukštis 1 670 mm. Automobilio prošvaisa nepasikeitė, tačiau su didesnio skersmens ratais ji padidėjo nuo 185 iki 195 mm. Labiausiai, nuo 2 660 iki 2 690 mm padidėjo ratų bazė, todėl gale sėdinčių keleivių kojoms dabar daugiau vietos.
Pirmos kartos NX tapo vienu populiariausių Lexus prekės ženklo automobilių. Europoje jų buvo parduota daugiau kaip 170 000 vnt. Tiesa, Lietuvoje jis populiarumu nusileidžia vidutinės aukštesnės klasės modeliui RX, tačiau vertinant globaliai, gamintojo dėmesys NX krosoveriui neatsitiktinis. Kaip minėjome pradžioje, NX daug kam yra pirmasis Lexus prekės ženklo automobilis, todėl nuo jo labai priklauso, ar sekančiu pirkiniu taps kitas, greičiausiai didesnis tos pačios markės automobilis.
Galima būtų įtarti, kad techniškai Lexus NX yra unifikuotas su Toyota RAV4. Tačiau yra ne visai taip. Abu modeliai sukonstruoti tos pačios modulinės „Toyota TNGA-K“ platformos pagrindu, kuri yra neatsiejama dalis naujos globalios Toyota architektūros (TNGA). Atskiri mazgai gali būti unifikuoti, tačiau jų komponavimas, svarbiausi geometriniai matmenys, pavyzdžiui, priekinių bei galinių ratų tarpvėžės plotis, masės centro padėtis ir net elektroninė architektūra pritaikoma konkrečiam automobiliui. Net jei genai tie patys, automobilių savybės taip juos modeliuojant gaunasi skirtingos. Ir Lexus NX čia ne išimtis.
Mūsų rinkoje siūlomos dvi NX modifikacijos: ir hibridinė, ir įkraunama iš išorinio tinklo. Abi turi ketvirtos kartos pilnąja hibridinę pavarą su 4 cl./2,5 l darbo tūrio benzininiu varikliu.
Bazinės Lietuvoje NX 350h modifikacijos bendra benzininio-elektrinio jėgos agregato galia 179 kW/244 AG. Jis vienintelis galimas tik su priekiniais varančiaisiais ratais. Pasirenkamai šiam modeliui galima permanentinė visų varančiųjų ratų transmisija su atskiru galiniams ratams elektros varikliu. Standartiškai tokia AWD pavara yra galingiausioje NX 450h+ modifikacijoje, kurioje suminė pilnosios hibridinės pavaros galia su dviem elektros varikliais siekia 227 kW/309 AG. Beje, pajudant iš vietos, galinių ratų pavara, siekiant išvengti priekinių ratų buksavimo ir dėl greitesnio įsibėgėjimo, įjungiama automatiškai.
Iš techninės pusės NX naudoja tą pačią pilnąją hibridinę pavarą, kurios pirmtaką Toyota pristatė dar 1997 m. Toyota yra vienintelis gamintojas, tiek daug investavęs į sudėtingiausio, tačiau efektyviausio tipo hibridinę galios perdavą – daugiau lėšų, nei į paties Lexus prekės ženklo sukūrimą devintajame dešimtmetyje. Iš čia ir rezultatas: vargu ar galima rasti sudėtingesnį ir patikimesnį jėgos agregatą automobilyje, koks yra „Toyota HSD“. Neatsitiktinai visos kitos tokio lygio pilnosios hibridinės pavaros yra arba Toyota licencija arba tas pats „Toyota HSD“ mazgas, tik kitu pavadinimu.
Tik turint pilnąją hibridinę pavarą automobilis gali važiuoti varomas vidaus degimo varikliu, elektros varikliu arba abiejų variklių kartu. Bendrą jos efektyvumą užtikrina ne tik benzininio variklio veikimas taip vadinamu Atkinsono ciklu (toks variklis kartais dar vadinamas penkių taktų varikliu), bet ir bepakopė transmisija – elektromechaninis variatorius. Naujajame NX elektromechaninis variatorius valdomas svirtele be fiksuotų padėčių.
Lexus NX450h+ turi pilnąją hibridinę pavarą su 4 cl./2,5 l darbo tūrio benzininiu varikliu ir dviem elektros motorais – po vieną priekiniam ir galiniam tiltui. Automobilis turi visus varančiuosius ratus, tačiau neturi kardaninio veleno. Tokia konstrukcija labai tiko ratų bazėje įrengti 18,1 kWh talpos ličio jonų bateriją
Svarbi detalė: NX 450h+ yra pirmasis iš išorinio tinklo įkraunamas hibridinis Lexus prekės ženklo automobilis, todėl jame po salono grindimis ratų bazėje įrengta didelės kaip PHEV kategorijos automobiliams talpos (18,1 kWh) ličio jonų baterija. Analogiška hibridinė pavara naudojama ir galingiausioje, iš išorinio tinklo įkraunamoje Toyota RAV4 PHEV modifikacijoje.
Kombinuotu režimu viena įkrova galima įveikti 69–76 km, be to, elektros pavara galima važiuoti didžiausiu 135 km/val. greičiu.
Pakaba nepasikeitė: priekyje – nepriklausoma „MacPherson“ tipo, gale – nepriklausoma daugiasvirtė. Tačiau šiek tiek pakoreguotos jos charakteristikos. Išties, geras NX pakabos balansas tarp komforto ir informatyvumo maloniai nustebino: pakaba dirba labai sklandžiai, tuo pačiu vairuotojas nepraranda ryšio nei su keliu, nei su automobiliu.
Kėbulas, kuris vizualiai atrodo mažai pasikeitęs, iš tikrųjų yra gerokai standesnis. Kritinėse sukimo įtempimams kėbulo vietose naudojamas ypač stiprus plienas. Pavyzdžiui, slenksčių sijoms naudojamo plieno stipris 1 180 MPa, o stogo skersinių – 1 470 MPa. Siekiant sumažinti hibridinio automobilio masę, priekiniai sparnai ir variklio dangtis pagamintas iš lengvo aliuminio lydinio.
Naujas kėbulas gerokai standesnis. Kritinėse sukimo įtempimams vietose naudojamas ypač stiprus plienas: slenksčių sijoms pirmą kartą automobilių pramonėje naudojamas 1 180 MPa, o stogo skersinių – 1 470 MPa stiprio plienas
Jei eksterjeras pasikeitė nežymiai, tai interjero su 64 LED apšvietimo atspalviais neina pažinti. Pakeista viskas: nuo vairo iki prietaisų skydelio ir multimedijos sistemos su balso asistentu „Hey Lexus“. Gal tik variklio paleidimo mygtukas išliko panašioje vietoje – daugiau niekas žvelgiant į prietaisų skydelį neprimena pirmtako. Dingo analoginis laikrodis – vienu metu jiems buvo mada. Tačiau šią erdvę dabar užima didelės įstrižainės liečiamasis multimedijos sistemos ekranas. Pats ekranas didelės raiškos, greitaveikis (pagrindinio procesoriaus greitis 3,6 karto didesnis nei iki šiol naudotose Lexus multimedijos sistemose), bet blizgus – dabar kaip tik tokiems mada. Tiesa, didelis, 14 colių įstrižainės ekranas su „Lexus Link Pro“ navigacijos sistema yra tik „Business“ ir aukštesniuose komplektacijos lygiuose, baziniame „Comfort“ multimedijos sistemos ekranas kuklesnis, 9,8 colių įstrižainės.
Multimedijos sistemos ekranas yra tame pačiame lygyje kaip ir prietaisų skydelis. Tai apgalvotas sprendimas, nereikalaujantis žvilgčioti į viršų, kaip kad buvo ankstesniame NX.
Tačiau durelės išliko su elektriniais užraktais. Norint jas atidaryti, reikia paspausti svirtelę ir užraktas atsileidžia, dureles belieka tik pastumti nuo savęs. Jas galima atidaryti ir įprastu būdu, traukiant svirtelę į save. Lexus tokį atidarymą NX modelyje vadina avariniu, fiziškai būtinu, jei išsikrauna baterija. Subjektyviai, vienintelis sprendimas interjere, keliantis abejonių.
Interjere įgyvendinta „Tazuna“ koncepcija, kurios ašis – priešais vairuotoją esantis prietaisų skydelis bei intuityvus visų funkcijų valdymas
Kalbant apie aktyviojo saugumo priemones, jau bazinėje visų NX įrangoje yra trečios kartos „Lexus Safety System+“ paketas, kuriame ne tik kliūčių, tokių, kaip pėstieji, dviratininkai, motociklai ir net kai kurie kiti objektai – medžiai, sienos, atitvarai aptikimo ir susidūrimo prevencijos sistema „PreCrash“, bet ir eismo juostų sekimo asistentas „Lane Tracing Assist“. Papildomai įdiegtos naujos funkcijos, leidžiančios įvertinti susidūrimo su priešpriešiniu eismu ar kelią kertančiu pėsčiuoju pavojų, kai sankryžoje daromas posūkis. Iš principo, „Lexus Safety System+“ yra jau pusiau automatizuotas automobilio valdymas. Aplinkos stebėjimui (greičio palaikymui ir reguliavimui, stabdymui ir įsibėgėjimui) naudojama vaizdo kamera ir radaras.
Gamintojo teigimu, naujos aktyviojo saugumo priemonės gali atpažinti ir padėti išvengti 36 % daugiau pavojingų įvykių kelyje nei ankstesnės, naudotos pirmos kartos NX modelyje.
Lexus NX 450h+ AWD techninės charakteristikos
Jėgos agregatas | Pilnasis hibridinis („Full Hybrid“) |
Vidaus degimo variklis | Benzininis, 4 cl./2,5 l darbo tūrio |
Didžiausia benzininio variklio galia, kW/AG | 136/186 |
Elektros varikliai | Du – po vieną priekyje ir gale; kintamos srovės, nuolatinio žadinimo sinchroniniai |
Didžiausia priekinio el. variklio galia, kW/AG | 134/182 |
Didžiausia galinio el. variklio galia, kW/AG | 40/54 |
Didžiausia suminė jėgos agregatų galia | 227/309 |
Didžiausias benzininio variklio sukimo momentas, esant sūkiams, Nm/min.–1 | 227/3 200–3 700 |
Didžiausias priekinio/galinio el. variklio sukimo momentas, Nm | 270/121 |
Degalų bako talpa, l | 55 |
Transmisija | Visų ratų pavara AWD (galinių – elektrinė) su bepakopiu elektromechaniniu variatoriumi |
Akumuliatorių baterija |
Ličio jonų |
Akumuliatorių baterijos talpa, kWh |
18,1 |
Didžiausias greitis, km/val. |
200 |
Pagreitėjimas 0–100 km/val., s |
6,3 |
Ilgis/plotis/aukštis, mm |
4 660/1 8651)/1 660 arba 1 6702) |
Ratų bazė, mm |
2 690 |
Prošvaisa, mm |
185/1952) |
Konstrukcinė/bendroji masė, kg |
1 990–2 050/2 540 |
Bagažinės talpa, l |
545–1 436 |
Vidutinės degalų sąnaudos pagal WLTP metodiką, l/100 km |
0,9–1,1 |
Vidutinės degalų sąnaudos bandymų metu, l/100 km3) |
4,6–5,4 |
Didžiausias nuvažiuojamas atstumas viena įkrova kombinuotu ciklu, km |
69–76 |
Didžiausias nuvažiuojamas atstumas viena įkrova bandymų metu, km |
73 |
Vidutinė tarša CO2 dujomis pagal WLTP metodiką, g/km |
20–26 |
Bazinio automobilio kaina (NX350h Comfort) |
Nuo 54 200 eurų su PVM |
Bandyto automobilio (NX450h+ Business Plus) kaina |
69 160 eurų su PVM |
Gamintojo duomenys; 1)Plotis su užlenktais galinio vaizdo veidrodėliais; 2)Su 20 colių ratlankiais; 3)Su iškrauta baterija
Koks bendras įspūdis? Pasivažinėjus ilgėliau atsiskleidžia gamintojo įdėtos pastangos, kad daugeliui pirmuoju Lexus tapsiantis NX nenuviltų. Kai kur net persistengta. Gal klasėje ar grupėje teko susidurti su pirmūnu, kuris prašydavosi egzamino perlaikymo gavęs 9 balų įvertį? Lexus NX stengiasi būti kaip tik tokiu. Net neriantis iš kailio nelabai yra prie ko prisikabinti. Taip, erzina durų atidarymo rankenėlės, reikia priprasti prie multimedijos sistemos meniu, o ir garso sistema galėtų būti muzikalesnė (jei kas dar pamena, pirmajam Lexus LS400 garso sistemą visus metus konstravo ir derino anuomet geriausių (na gerai, vienas geriausių, nes šiame olimpe dar buvo „Studer“/“Revox“ ir „Tandberg“) kasetinių dekų gamintojas „Nakamichi“), bet iš esmės tai tik kabinėjimasis prie antraeilių dalykų. Kas palieka gerą įspūdį, tai subalansuota, komfortiška pakaba, gera garso izoliacija (vidaus degimo variklis primena apie save tik „Sport“ režime), sklandus galios perdavos darbas įprastiniuose važiavimo režimuose – kaip ne kaip, bepakopės elektromechaninės transmisijos nuopelnas!
Gamintojas deklaruoja, kad su pilnai įkrauta ličio jonų baterija kombinuotu ciklu galima įveikti 69–76 km. Praktiškai pavyko įveikti 73 km atstumą. Benzininio variklio sąnaudas, esant iškrautai baterijai, važiuojant ilgesnėmis distancijomis nuo 5,2–5,4 l/100 km galima sumažinti iki 4,6 l/100 km.
Jei Lexus NX nustebins savo savybėmis, pasiruoškite nustebti ir dėl kainos. Už Toyota RAV4 PHEV prašoma mažiausiai 53 600 eurų*, o Lexus NX 450h+ AWD kaina prasideda nuo 68 100 eurų.
Išvados: racionali alternatyva vokiškai trijulei „Premium“ segmente. Gerai subalansuota pakaba, variklio ir transmisijos darbas, bent tol, kol nevažiuojama sportišku režimu. Vienintelis užkliuvęs dalykas – elektriniai durelių užraktai.
Įvertinimas 4,5
Varžovai: Audi A5, BMW X3, Jaguar E-Pace, Mercedes GLC, Range Rover Evoque, Volkswagen Tiguan, Volvo XC60, iš dalies ir Toyota RAV4.
*Kainos nurodytos eurais su PVM.