Šilutės r. Aušbikavio kaime įkurta Aloyzo Lileikio įmonė toli gražu negali pretenduoti į stambios miško paslaugų bendrovės titulą, bet kaip sako jos steigėjas ir vadovas: „Kiek padarai, tiek turi. Kiek turi, tiek užtenka“. Nepaisant kuklių darbų apimčių ir nedidelio technikos parko, įmonei pavyksta uždirbti, kad kartas nuo karto atsinaujintų. Šie metai kaip tik tokie – atsinaujinimo metai.
Įmonės vadovu Aloyzas save vadinti kuklinasi, o ir pavaldiniams jis labiau kolega nei direktorius: „Dirbau įkūręs įmonę kartu su visais, dirbu, kai reikia ir dabar. Nesu labai viršesnis už kitus. Esame komanda“. Ir sutikome mes jį miškuose, prie šiemet įsigytos naujos Komatsu 855 medvežės. Lyg ir nieko ypatingo, bet Aloyzui nauja mašina – išskirtinis įvykis. Visos iki šiol pirktos ir turėtos mašinos A. Lileikio įmonėje buvo ne pirmos jaunystės. Komatsu 855 – pirmoji per 20 metų nauja miškininko įsigyta mašina. „Esame maži, Europos Sąjungos paramos fondai ne mūsų nosiai, o uždirbame tiek, kad užtenka tik naudotoms mašinoms įpirkti. Naują Komatsu 855 įsigijome, sėkmingai susiklosčius aplinkybėms, nors tada ir vėl dairiausi naudotos mašinos“, – teigia Aloyzas Lileikis, savo įkurtą įmonę sėkmingai valdantis jau daugiau kaip 20 metų.
Aloyzas Lileikis miško paslaugų verslą pradėjo prieš daugiau kaip 20 metų: „Įmonę registravau 1999 m. sausio 2 d. Naujaisiais 1999-aisiais atverčiau naują savo gyvenimo puslapį“
Miškininkystės paslaugų verslą Aloyzas pradėjo ne savo iniciatyva. Gal tokia mintis, prisipažįsta jis, ir buvo šmėstelėjus, tačiau drąsos tam Aloyzui būtų pritrūkę, jei ne kolegos paskatinimas. Baigęs Smalininkų technikumą ir įgijęs mechaniko specialybę jis įsidarbino Rietavo miškų urėdijoje. „Žemės ūkis, žemės ūkio technika man nebuvo visiškai svetima sritis. A. a. tėtis dirbo kolūkyje, aš dažnai jam padėdavau, o ir gyvenome kaime. Po mokslų įsidarbinęs urėdijoje, baigiau kursus, gavau medkirčio pažymėjimą ir dirbau fizinį darbą“, – apie daugiau kaip ketverių metų medkirčio patirtį prisimena šilutiškis.
Vėliau, pakeitęs gyvenamąją vietą Aloyzas pakeitė ir darbovietę. Kelis metus pjūklu mojavo Šilutės miškų urėdijoje. Gal tą darbą jis būtų dirbęs ir toliau, jei ne kolegiškas padrąsinimas ir paskatinimas imtis savo verslo. „Tiksliai prisimenu įmonės registravimo datą. Naujuosius 1999-uosius pradėjau naujai ir pirmąją tų metų darbo dieną turėjau savo įmonės registracijos pažymėjimą“, – įsimintinos datos nepamiršta Aloyzas. Subūręs 5–6 medkirčių komandą ir aprūpinęs kolegas pjūklais darbo ėmėsi ir jis pats – ne vadovauti, o kirsti miško kartu su visais. Miško kirtimas iš pradžių, vėliau ir medienos traukimas iš kirtaviečių – vienintelės paslaugos, į kurias buvo orientuota A. Lileikio įmonė. Anot jos vadovo, minčių pirkti mišką, užsiimti medienos pardavimu niekada nebuvo. Veiklos netrūko, net ir įsigijus miško mašinų.
Neteisinga būtų tvirtinti, kad šilutiškio verslas plėtojosi sniego gniūžtės principu. Darbų apimtys augo labai pamažu, o iš pradžių naujos įmonės veikla apsiribojo tik rankiniu miško kirtimu. Pasak A. Liliekio, be rankų darbo ir dabar niekaip neapsieinama. „Šiame versle medkirčiai užima labai svarbią vietą. Ne visur technika gali padaryti tiek, kiek padaroma pjaunant rankiniais pjūklais. Neretai mišką kertant pjūklais, gaunama kur kas didesnė nei medkirtėmis išeiga“, – tikina įmonės vadovas. Jo teigimu, kaip iš pradžių, taip ir šiandien, dirbama tik vieno gamintojo pjūklais – Husqvarna: „Jie patogesni, smagūs ir laikyti, ir dirbti“. Paprastai pjūklai atnaujinami kas 1,5–2 metai.
Pirmoji pusiau savadarbė A. Lileikio įmonės mašina
Kurį laiką medkirčių komandos pajėgumų užteko, tačiau atėjo tas momentas, kai vien rankomis visų užsakymų nebepajėgė įvykdyti. „Iš to rankinio mojavimo nelabai ką uždirbdavome. Norėjosi plėstis, įsigyti technikos, bet lėšų tam neturėjome. Tada nusprendėme imti paskolą ir pirkti naudotą savadarbę medvežę. Nekainavo ji šimtus tūkstančių, bet gerokai paspartino darbus. Mes ją dar patobulinome, tad gavosi visai nebloga mašina“, – pasakoja Aloyzas. Dar ir šiandien įmonės archyvuose išlikusi pirmosios medvežės nuotrauka.
A. Lileikio ūkyje didžioji dalis technikos parko – ne pirmos jaunystės, tačiau puikiai savo darbą atliekančios John Deere ir Timberjack mašinos
Vėliau sukaupta pinigų pirmajai, jau gamyklinei Timberjack medvežei. Tiesa ir ji turėjusi kitus savininkus. Vėliau Aloyzas ją pardavė Rumunijos pirkėjams. Taip vienas naudotas mašinas keisdamas kitomis naudotomis, tik kiek geresnės būklės ir jaunesnėmis, Aloyzas vis plėtojo veiklą, laimėdamas miškų urėdijų skelbiamus paslaugų pirkimo konkursus.
Šiemet jis taip pat naršė naudotos technikos pardavimo svetainėse, ieškodamas naujesnės medvežės. Akys užkliuvo už DOJUS agro skelbimo. „Paskambinau. Ir štai vietoj naudotos medvežės turime naują, našią ir manevringą mašiną“, – apie netikėtai pasibaigusį pokalbį prisimena Aloyzas, pridurdamas, kad nebuvo taip viskas paprastai, kaip gali pasirodyti. Jo teigimu, nauja Komatsu 855 medvežė įsigyta ne tik dėl to, kad DOJUS agro už seną pasiūlė neblogą kainą.
Komatsu 855 medvežė turi 6 cl./6,6 l darbo tūrio AGCO Power variklį, kurio galia 170 kW/231 AG, o traukos jėga 186 kN
Kartu su pagrindiniu ir ilgiausią darbo patirtį įmonėje turinčiu operatoriumi Rolandu Bartkumi įmonės vadovas ne tik apžiūrėjo du populiariausius Komatsu modelius (845 ir 855), stovinčius pardavėjo kieme, bet ir nuvažiavo į vieną miškų ūkį, kad pasirinktą modelį įvertintų dirbantį miške. „Visų gamintojų miško mašinos daugiau ar mažiau panašios. Komatsu 855 pasirinkome ir dėl gerų įsigijimo sąlygų, ir dėl priimtino kainos bei kokybės santykio“, – apsisprendimą motyvuoja A. Lileikis.
Naują mašiną A. Lileikis rinkosi kartu su ilgamečiu įmonės operatoriumi Rolandu Bartkumi (kairėje)
Komatsu 855 – populiariausias Švedijoje gaminamų japoniškų medvežių modelis Lietuvoje. Šiais metais miško ūkiams pristatyta jų net 10, iš jų 8 – su išmaniąja SmartFlow strėlės valdymo sistema. Proporcinis slėgio ir debito reguliavimas dirbant su manipuliatoriumi užtikrina švelnesnį įrangos veikimą, o Active Crane Damping sistema leidžia dar tiksliau valdyti strėlę. Abiejų sistemų derinys naudingai padidina darbo komfortą ir spartą.
Komatsu 855 variklio dangtis žemesnis ir siauresnis, todėl užtikrinamas geresnis matomumas. Be to, dėl sukamo vairavimo ratuko mašinos valdymas paprastesnis, kabinoje daugiau erdvės. Ilgas, 5,26 m rėmas leidžia pasikrauti daugiau medienos. Komatsu 855 standartiškai gaminami su dvigubomis švytuojančiomis ašimis (balansyrais), kurie leidžia turėti ne tik didesnę prošvaisą (710 mm), bet ir užtikrina tolygesnę apkrovą bei geresnį masės pasiskirstymą. „Naujas daiktas yra naujas daiktas. Perpratau valdymą labai greitai. Viskas suprantama. Valdymo terminalo meniu – lietuvių kalba. Svarbiausia, kad darbo vieta labai patogi“, – nauja mašina džiaugiasi jos operatorius.
Įmonės vadovas nauja medveže irgi džiaugiasi: „Svarbiausia, kad operatoriams būtų patogu ir komfortiška“. Šiandien Aloyzas nei už miško technikos vairo nesėda, nei pjūklą į rankas ima. „Rūpinuosi, kad darbo netrūktų, o jei neatsinaujinsime, tai ir nedirbsime“, – įsitikinęs A. Lileikis. Beje, nėra taip, kad už technikos vairo jis visai nesėda. Aloyzo pareiga – miško technikos pervežimas.
A. Lileikio įmonės technikos parke – ir Volvo FH16 sunkvežimis, už kurio vairo paprastai sėda pats bendrovės vadovas