Menu




Derliaus dorojimo milžinas John Deere X9 – jau Lietuvoje

Reportažas 02.08.2021   

Derliaus dorojimo milžinas John Deere X9 – jau Lietuvoje


Javapjūtės įkarštyje Lietuvos žemdirbiai turėjo unikalią progą pamatyti naują javų derliaus dorojimo galiūną – John Deere X9 1100 – veiksme. DOJUS agro mūsų šalies ūkiuose surengė naujo kombainų gamos flagmano demonstracijas ir bandymus. Kompanija John Deere deklaruoja 100 t/val. šio milžino našumą. Kiek hektarų per valandą jam pavyko nukulti Lietuvos ūkininkų laukuose?

Priešserijinę John Deere X9 versiją pirmą kartą buvo galima pamatyti prieš beveik trejus metus – 2019-ųjų parodoje Agritechnica. Kaip skelbė gamintojas, naujas John Deere kombainų flagmanas buvo kuriamas net 10 metų. Jame įkūnytas ne tik įspūdingas našumas, kuris esant tinkamoms sąlygoms gali siekti net 100 t/val., neviršijant leistinosios 1,0 % bendrų kombaino grūdų nuostolių ribos, bet ir daug išmaniųjų, operatoriaus darbą lengvinančių ir mašinos efektyvumą gerinančių sprendimų. 

Pasak DOJUS agro produktų grupės vadovo Remigijaus Rimavičiaus, su naujuoju John Deere derliaus dorojimo flagmanu mašinų gamoje atsirado ne tik naujų našumo rodiklių, bet ir įdiegtų naujų konstrukcijos sprendimų. „Anksčiau John Deere kombainai turėjo tik vieno rotoriaus kūlimo būgno sistemą. Naujo kombaino širdis - 3,51 m ilgio dviejų ašinių būgnų kūlimo-separavimo aparatas. Nors kiekvieno rotoriaus skersmuo mažesnis, palyginti su vienbūgniu, tačiau rotoriai ilgesni, be to jie yra du, tad bendras kūlimo-separavimo plotas yra didesnis. Palyginimui, S serijos kombainų aktyvios separacijos plotas sudaro 21 m2, John Deere X9 jis siekia 26 m2, o tai žinoma lemia ir didesnį našumą“, - aiškino R. Rimavičius. X9 kūlimo separavimo plotas didžiausias iš bet kada John Deere siūlytų.

Jo teigimu, mašinos korpusas yra didesnis nei ankstesnių serijų javų kombainų, tad jame tilpo ir didesni geresnį našumą lemiantys komponentai. Palyginti su S serijos mašinomis, padidinta masės padavimo anga, padidintas separacijos ir valymo plotas, didesnė ir bunkerio talpa. Kol kas naujos serijos galiūnai galimi dviejų modelių. X9 1000 grūdų bunkerio talpa 14 800 l, o X9 1100 – 16 200 l. Bunkeris turi gamykliškai sukalibruotas svarstykles, kurios pateikia kiekius iki 3 % tikslumu. „Su kiekvienu pakrautu bunkeriu kombainas „mokosi“ ir perskaičiuoja automatiškai kiekius, priklausomai nuo grūdų drėgmės, ar pasikeitus dorojamai kultūrai“, – apie kombaino galimybes pasakojo R. Rimavičius. Grūdų iškrovimo greitis 186 l/s. Kad būtų patogiau iškrauti grūdus eigoje, numatytas reguliuojamos krypties iškrovimo antgalis. 

Naujieji X9  galimi tik su pusiau vikšrine, mažiau dirvą slegiančia važiuokle. Kombaino važiavimo greitis automatiškai reguliuojamas pagal nustatytą variklio apkrovą

Gamos naujokuose montuojami PowerTech 13.6 l darbinio tūrio 6 cl. varikliai: 639 AG pajėgumo X9 1000 ir 700 AG galios X9 1100. Degalų bako talpa – net 1250 l. Jam užpildyti tereikia 2,5 min. Su tokiu degalų kiekiu galima dirbti 14 darbo valandų. 

R. Rimavičiaus teigimu, kuriant naują javų derliaus dorojimo mašiną, itin didelis dėmesys buvo skiriamas ne tik dideliam našumui, bet ir mažesnėms galios sąnaudoms. Pavyzdžiui, nors 9X kombainuose daugiau smulkinimo peiliukų, tačiau jie ne tik specialios formos, bet ir su įdubomis, kaip ant golfo kamuoliuko paviršiaus. „Toks peiliukų, kuriuos kompanija patentavo, paviršius mažina pasipriešinimą, o tai sutaupo apie 25 AG. Kurdama šį kombainą, John Deere inžinierių komanda siekė sukonstruoti itin našų, bet galią taupantį kombainą, ir jiems tai pavyko“, – tvirtino R. Rimavičius.

Kad nauja javų derliaus dorojimo mašina gana taupi, buvo įsitikinta ir demonstracijų-bandymų, per kurias palyginti du kombainai, metu: S790, kuris yra didžiausias iš S700 serijos, su 10 m pločio pjaunamąja, važiavęs 3,2 km/val. greičiu, ir naujasis X9 1100 su 12 m pločio pjaunamąja, važiavęs 3,5–3,6 km/val. greičiu. Abiejų kombainų degalų sąnaudos buvo tokios pačios. „X9 1100 važiavo greičiau, padarė daugiau, bet degalų sunaudojo tiek pat, kiek ir mažesnio našumo mašina“, – teigė produktų grupės vadovas. 

Kad ir koks būtų geras ir našus kombainas, jis mažiau nuveiks, jei plati pjaunamoji nekopijuos dirvos paviršiaus per visą pjovimo plotį. Todėl John Deere ir sukūrė lanksčias pjaunamosios, kurios galimos iki 15,2 m darbinio pločio. Jų sparnai per šarnyrus sukabinti su centrine dalimi – tai kaip trys lanksčios pjaunamosios sukabintos vyriais. Šarnyrinė pjaunamoji sudaryta iš trijų dalių, kopijuojančių paviršių nepriklausomai viena nuo kitos. Pjaunamoji sukonstruota atsižvelgiant į Europos ūkių poreikius ir darbo sąlygas, ypač daug dėmesio skirta rapsų nuėmimo niuansams. Dėl raštuoto pjaunamosios transporterio diržo sėklos negali nuriedėti iki dalgio ir iškristi iš pjaunamosios. Toks diržas tvarkingai transportuoja ir šiaudus, ir išbirusius grūdus iki kombaino.

Raštuotas pjaunamosios transporterio diržas neleidžia sėkloms nuriedėti iki dalgio ir iškristi iš pjaunamosios. Demonstracijose prie X9 1100 buvo prijungta 12 m darbinio pločio pjaunamoji, kurios pločio pakako pilnai apkrauti kombainą

 

Nepamirštas ir operatoriaus darbo komfortas. Dviejuose naujuose modeliuose sumontuota tyliausia ir patogiausia John Deere kabina. Galima įsigyti trijų skirtingų specifikacijos lygių kabiną. Į geriausią komplektaciją įeina šildomos, ventiliuojamos ir net masažuojančios sėdynės bei kita darbo komfortą didinanti įranga. R. Rimavičius išskyrė ir dar vieną naudingą naujovę: „Kaip ir automobiliuose, jei durys dėl kažkokių priežasčių nebuvo tinkamai uždarytos, jos automatiškai pritraukiamos, taigi, kabina išlieka sandari ir apsaugota nuo dulkių“. Be to, sėdynėse sumontuoti apkrovos jutikliai: vos tik operatorius pakyla nuo sėdynės, kombainas automatiškai sustabdomas.

Kombainas ne tik našus bei patogus dirbti, bet ir išmanus. Pasak DOJUS agro tiksliosios žemdirbystės projektų vadovo Edvino Navicko, išmaniosios technologijos labai praverčia ne tik pačiam operatoriui, bet ir ūkio šeimininkui planuoti sekančius po javapjūtės darbus. Automatinio reguliavimo sistemos seka kombaino darbinius parametrus (apkrovą, nuostolius, grūdų kokybę ir kitus) ir automatiškai jį reguliuoja: sietų atidarymą, ventiliatoriaus greitį, pobūgnių tarpus ir kita. „Norint pasiekti patį didžiausią našumą ir geriausią rezultatą, reikia gerai pasiruošti. Tokio kombaino, kuris gali daug padaryti per vieną valandą, kiekviena prastovos valanda brangiai ir kainuoja, tad ši mašina tiesiog negali stovėti. Tam ir reikalingos visos išmaniosios, automatinės, susietos technologijos“, – pabrėžė E. Navickas.

X9 kuriami derlingumo žemėlapiai pateikia naudingos informacijos, pagal kurią galima rengti kintamos normos tręšimo žemėlapius ir planuoti kitus sekančius darbus 

X9 turi automatinio vairavimo sistemą, kuri yra standartinė įranga. Kombainas atlieka tikslią apskaitą to, ką jis daro. „Duomenys pasiekiami bet kuriuo išmaniuoju įrenginiu realiuoju laiku. Operacijų centre kompiuteryje ar mobiliojoje programėlėje matomas visas technikos parkas, kur kiekviena mašina yra, kiek padaryta, koks vidutinis derlingumas ir kitus rodiklius. Prijungus mašiną prie interneto, galime gauti ne tik apskaitos duomenis, bet ir palyginti technikos našumą. Nuo šių metų didžiųjų mašinų (7R, 6R traktorių, T ir S serijos kombainų) prijungimas prie interneto nemokamas, standartinė įranga, tad tiksliosios žemdirbystės įrankiais galima pradėti naudotis čia ir dabar“, - sakė E. Navickas, pridurdamas, kad prie ūkio paskyros, sutikus jo savininkui, gali būti suteikta prieiga ir trečiosioms šalims, įskaitant ir technikos pardavėją.

Naudojantis Maschine Sync, John Deere X9 operatorius gali valdyti šalia važiuojantį traktorių, mažinti arba didinti jo greitį, keisti kryptį siekiant tolygiai užpildyti grūdais puspriekabę. Traktoriaus operatorius tuo metu turi paleisti mašinos vairą. Užpildžius priekabą, traktoriaus operatorius perima jo valdymą 

E. Navickas pabrėžė, kad susietų mašinų savininkai, gali dirbti daug ramiau, nes prie technikos prisijungę serviso specialistai mato, kaip kiekvienas kombainas ar kita mašina „jaučiasi“, tad esant galimiems gedimams galima operatyviai užbėgti jiems už akių ir išvengti dar didesnių nuostolių. Nuotolinis prisijungimas padeda ir geriau išnaudoti mašinos potencialą, patariant specialistui operatorius gali sureguliuoti technikos darbo parametrus didžiausiam našumui pasiekti.

DOJUS agro vienas asmuo stebi visą mašinų parką. „Lietuvoje ir Latvijoje turime per tūkstantį susietų su mūsų techninės priežiūros skyriumi mašinų. Jei yra probleminės mašinos ar yra tikimybė joms sugesti, ar jos nepilnai išnaudojamos, mes gauname pranešimus, t.y. įspėjami apie techniką, į kurią reikia atkreipti dėmesį“, - susietos technikos privalumus aiškino E. Navickas. Anot jo, atvejų dėl našumo pasitaiko 20–30 per savaitę, dėl gedimų užuomazgų – 10-15. „Skiriame išskirtinį dėmesį visam mūsų parduotos technikos parkui. Mūsų tikslas, kad mašina važiuotų, o prastovos būtų minimalios“, - patikino E. Navickas.

Tad kokį našumą naujajam John Deere flagmanui pavyko pasiekti Lietuvoje? Vilkaviškio r. ūkyje X9 1100 vidutinis našumas siekė 35 t/val., važiuojant vidutiniu 4 km/val. greičiu. Kviečių derlingumas siekė 7,4 t/ha, drėgmė 13,8-14 %. Kviečiai buvo sugulę, šiaudai ilgoki ir dar žali. Kombainui dirbant be sustojimų, ne bandymuose, fiksuotas 65 t/val. našumas.

Kėdainių r. laukuose per vykusius bandymus X9 1100 pasiekė vidutinį 50-55 t/val. našumą, važiuodamas vidutiniu 4,5 km/val. greičiu. Kviečių derlingumas siekė 7,4–8 t/ha, drėgmė per14,5 %. Naktį prieš kūlimą gausiai užlijo, tad kombainui teko kulti drėgnus kviečius. Kombainui dirbant be sustojimų, ne bandymuose, fiksuotas 72-75 t/val. našumas.

„Šiek tiek gaila, kad šiais metais nemažoje dalyje Lietuvos kviečių pasėlių dėl ligų ir nusistovėjusių karštų orų derliai yra prastesni nei galbūt buvo tikėtasi. Tokio galingumo kombainui kaip X9 reikėtų kulti bent 9–10 t/ha derlingumo pasėlius, kad galėtų išvystyti iki 100 t/val. ar net didesnį našumą“, - svarstė R. Rimavičius. Naujojo flagmano bandymus pernai atliko ir Profi komanda. Kokie tyrimų rezultatai, galite rasti pirmąjame šių metų Profi Lietuva numeryje.

R. Rimvičiaus pastebėjimu, didesnių, našesnių mašinų, taip pat ir kombainų, poreikis Lietuvoje didėja. Pagal DOJUS agro pardavimų statistiką rotoriniai kombainai bendroje parduotų kombainų struktūroje užima vis didesnę dalį. „Pastaruoju metu stebimos tokios visos, ne tik derliaus dorojimo, technikos pardavimo tendencijos. Didesnės mašinos perkamos ne tik dėl didesnio našumo, išmanių technologijų, bet ir dėl operatorių trūkumo. Turint galingesnių mašinų parką, galima išsiversti su mažesniu žmonių skaičiumi“, - sakė R. Rimavičius. 

 



Jums turėtų būti įdomu


Reportažas

Išplėtė dvidešimt kartų

Išplėtė dvidešimt kartų

Vincas Mačiulis – ne tik vienas stambiausių Vilkaviškio rajo...

Reportažas

A. ir V. Gedaminskių žemės ūkio mašinų kiemas nėra baigtinis

A. ir V. Gedaminskių žemės ūkio mašinų kiemas nėra baigtinis

Akmenės rajono Šventupių kaimo žemdirbių Aurelijos ir Viktor...