Kiekvienais metais tiek mažesni, tiek dideli ūkiai modernizuojasi ir investuoja į tiksliąsias ūkininkavimo sistemas. Lygiagretus ar automatinis vairavimas atsiperka greičiau nei per 2-3 metus, palengvina operatoriaus darbą ir sumažina išlaidas. Tačiau renkantis sistemą pirmą kartą, kyla nemažai klausimų, kokie yra sistemų skirtumai ir reali nauda ūkiui. Specialistai pataria tiksliąsias ūkininkavimo sistemas diegti palaipsniui, tariantis su ekspertais.
Didelės gamybos sąnaudos ir siekis padidinti pasėlių efektyvumą lemia, kad ūkiai vis labiau investuoja į lygiagretaus ir automatinio vairavimo technologijas. Ūkininkai, patiriantys dideles sąnaudas, yra atviri viskam, kas padėtų sutaupyti jų ūkio išlaidas. Ne mažiau svarbu yra tai, kad naudojant tiksliąsias sistemas operatorius mažiau pavagsta ir padaro mažiau klaidų. Dotnuva Baltic tiksliosios žemdirbystės inžinierius Lukas Šapranauskas pastebi, kad Lietuvoje vis daugėja ūkininkų, pasirenkančių naudoti įvairias tiksliąsias sistemas. Juo labiau, kad dauguma naujų traktorių ir javų kombainų jau turi integruotas automatinio vairavimo sistemas.
Kodėl vis daugiau ūkininkų naudoja lygiagretaus ir automatinio vairavimo sistemas?
Pirmas žingsnis tikslaus ūkininkavimo link, kuris nereikalauja daug investicijų, yra lygiagretaus vairavimo sistemos. Tokias sistemas rinkoje galima įsigyti nuo 1 500 eurų. Lygiagretaus vairavimo sistemos padidina darbo efektyvumą, kadangi lengviau dirbti tamsiuoju paros metu, lyjant ar esant rūkui. Sumažinami persidengimai ir neaprėptų plotų dydžiai. Taip sutaupoma sėklų, trąšų, augalų apsaugos produktų ir išvengiama pertręšimo ar augalų apsaugos priemonių perdozavimo. Tokios sistemos labai greitai atsiperka. Anot L. Šapranausko, ūkininkai, pabandę, pavyzdžiui, FieldBee lygiagretų vairavimą, stebisi, kodėl anksčiau neįsigijo šios sistemos, ir neįsivaizduoja, kaip galima būtų vėl grįžti prie senojo vairavimo būdo.
Dar viena sistema, dar labiau palengvinanti darbą, – automatinio vairavimo sistema. Jas renkasi didesni ūkiai. Sistema gali būti hidraulinė arba su elektriniu vairu, kuris montuojamas vietoj originalaus technikos vairo. Tokias sistemas rinkoje galima įsigyti nuo 4 500 eurų. Automatinio vairavimo sistemos gali išgauti net 1 cm tikslumą, o technikos operatorius gali daugiau dėmesio skirti kitiems veiksmams, pavyzdžiui, padargo ir jo parametrų stebėjimui.
Automatinis vairavimas naudojamas ne tik traktoriuose, bet ir kombainuose, nes derliaus nuėmimo metu tai pat reikalingas tikslumas ir efektyvumas. Kombainuose, ypač mažiau automatizuotuose, reikia daug dėmesio skirti kombaino pjaunamosios stebėjimui ir reguliavimui. Automatinis vairavimas leidžia negalvoti ir neužimti vairo ranka, o susikoncentruoti į patį derliaus nuėmimo procesą.
Dirbant ir su lygiagretaus, tiekir su automatinio vairavimo sistema, sutaupoma trąšų, degalų, augalų apsaugos produktų ir tuo pačiu gaunamas didesnis derlius. Šios sistemos suteikia daugiau galimybių dirbti ir prasto matomumo sąlygomis, o svarbiausia – mažina operatoriaus nuovargį ir taip padeda išvengti klaidų darbo metu.
Kodėl kai kurie ūkininkai vengia automatinio vairavimo elektrinių vairų?
Hidraulinis vairavimas yra komfortiškesnis, palyginti su elektriniu vairu, todėl, kad automatinio vairavimo metu pats vairas fiziškai nesisukinėja ir yra lengviau perimti vairavimą. Tačiau, jeigu traktorius yra be automatinio vairavimo paruošimo, hidraulinio vairavimo pajungimas yra labai brangus, nes reikia keisti vairo kolonėlę į automatinio vairavimo kolonėlę, daug elektros laidų ir daug darbo valandų. Elektrinis vairas yra gerokai pigesnis ir patogiau sumontuojamas variantas, kurį vis dažniau renkasi net ir automatinio vairavimo paruošimą turintys traktorių savininkai.
„Daug kas prisimena senos kartos elektrines vairavimo sistemas, kurios garsiai dirbdavo, užimdavo nemažai vietos ir dirbdavo netiksliai. Naujos kartos elektriniai vairai yra nepalyginamai tikslesni, patogesni ir tylesni. Anksčiau šias sistemas vertinę skeptiškai, išbandę naująsias supranta, kad pojūtis ir nauda, atsiperkamumas yra labai didelis ir nepalyginamas su ankstesnės kartos elektriniais vairais. Be to, daugumai naujesnių elektrinių vairų nereikalingas posūkio kampo daviklis, kaip hidraulinio vairavimo sistemoms arba seniems elektriniams vairams, nes maksimalus posūkio kampas nustatomas kalibravimo metu. Didžiausias sistemos privalumas yra tas, kad navigacines sistemas su elektriniu vairu nėra sudėtinga išmontuoti ir perkelti ant kito traktoriaus arba įsigyti du elektrinius vairus ir naudoti tą pačią anteną ir ekraną pakaitomis abiem skirtingiems traktoriams“, - sako tiksliosios žemdirbystės inžinierius L. Šapranauskas.
Ypatingam tikslumui pasiekti – amerikietiškasis Raven
Raven prekės ženklas labai populiarus Amerikoje, o į Europą atkeliavo tik 2022-2023 metais, kai CNH kompanija investavo į šį žinomą tiksliojo ūkininkavimo sistemų kūrėją ir gamintoją. Lietuvoje Raven tampa vis populiaresnis, o Raven produktų pasirinkimo gama gana plati, ir pagrindinis išskirtinumas – ypatingas tikslumas. Dažniausiai lygiagrečiam vairavimui naudojamas CR7 ekranas, o automatiniam vairavimui CR12 ekranas, kadangi pastarasis yra didelis ir vienu metu galima matyti padargo langą ir navigacijos langą.
Aukštos kokybės RS1 antenoje integruotas SIM modulis, nuotolinei pagalbai atnaujinimams ir RTK ryšiui. Be to, antenoje yra sumontuotas automatinio vairavimo valdiklis, todėl nereikia montuoti atskiro valdiklio kabinos viduje. Antenoje yra ir posvyrio kampo jutiklis (giroskopas), kurio dėka algoritmai paskaičiuoja, kaip reikia sukti vairą, kai traktorius yra pasviręs esant nelygumams ar ariant, taip išgaunant didžiausią tikslumą. RTK ryšio pagalba išgaunamas 2,5 cm ir didesnis tikslumas.
Raven DirecSteer elektrinis vairas yra ko gero tyliausias rinkoje. Šį vairą galima sumontuoti į bet kokį traktorių, kuris turi vairo stiprintuvą ir išgauti maksimalų tikslumą. Naudojant šį vairą, nereikalingas posūkio kampo jutiklis, nes vairas žino posūkio kampo laipsnius pagal kalibravimą ir vairo padėtį. Tiems, kas nenori naudoti kelių ekranų vienu metu (1 vairavimui, 1 padargui), yra galimybė įsigyti Raven su ISOBUS jungtimi. Jeigu padargas turi ISOBUS jungtį, Raven CR12 ekrane galima matyti ir valdyti padargą, naudoti sekcijų kontrolę ir kintamos normos tręšimo planus. Tai pat yra galimybė Raven naudoti ir vairavimui atbulomis. Yra tokių ūkių, kurie ant traktoriaus galo kabina pjaunamąją ir pirmiausia nupjauna derlių, jį padžiovina laukuose ir tik tuomet su kombainu surenka.
Raven įmanoma prisijungti prie daugelio gamintojų traktorių sistemų su paruoštu automatiniu vairavimu. Žvelgdami į ateitį, kai kurie klientai įsigyja traktorius su automatinio vairavimo paruošimu, bet investuoja į automatinio vairavimo komplektus tik po vienų ar kelių metų. Kai yra paruošimas, montuojamas CR12 ekranas, RS1 antena ir prijungiami keli laidai. Taip traktoriuje atsiranda automatinis hidraulinis vairavimas.
Tą pačią Raven sistemą galima susimontuoti į kelis traktorius, t. y. į abu traktorius sumontuoti laidyną, elektrinius vairus ir perkėlinėti anteną bei ekraną. Tuo atveju, keliais paspaudimais ekrane pakeičiamas traktoriaus profilis, ir nereikia papildomai kalibruoti kas kartą perkėlus prietaisus ant kito traktoriaus.
Lietuvoje vis daugėja ūkininkų pasirenkančių naudoti įvairius Raven arba FieldBee komplektus. Įrangos kokybė pasiteisina, dirbama efektyviau. Pirmiausia paskata naudoti technologijas yra ekonominė, sąnaudų taupymas, išlaidų mažinimas, bet netrukus pajuntama, kad operatoriui dirbti yra daug patogiau ir lengviau. Dotnuva Baltic tiksliosios žemdirbystės inžinierius L. Šapranauskas pataria: „Nebus geresnio laiko investuoti į tiksliąsias ūkininkavimo sistemas nei dabar. Žemės ūkyje iššūkių nemažėja, darbus norime atlikti kuo greičiau ir tiksliau, darbuotojų kai kuriuose ūkiuose trūksta. Lygiagretaus ir automatinio vairavimo sistemos tikrai gali palengvinti darbus, padėti efektyviau ūkininkauti ir sutaupyti. Tuo jau džiaugiasi ne vienas ūkio savininkas Lietuvoje“.