Italijos kompanijos Merlo metraštyje 2021-ųjų spalis atsispindės kaip revoliucinių permainų teleskopinių krautuvų gamyboje mėnuo. Šį spalį unikaliuose į UNESCO paveldo sąrašą įtrauktuose Karališkuosiuose Venarijos rūmuose (Italijoje, Turino provincijoje) įvyko ne ką mažiau unikalus įvykis. Italijos kompanija Merlo pristatė naujos kartos krovos mašiną – 100 % elektrinį teleskopinį e-Worker, pirmąją Merlo gamoje trimis 0 apibūdinamą serijinę mašiną: 0 teršalų, 0 triukšmo ir 0 degalų sąnaudų.
Naujuosius Merlo gamintojas pristato kaip pirmąsias 0-ilinės kartos mašinas. Pasak Paolo Merlo, Merlo įmonių grupės vadovo, naujos elektrinės mašinos buvo kuriamos, siekiant kelių tikslų, svarbiausieji – sumažinti aplinkos taršą ir padidinti darbo komfortą. „e-Worker ne tik yra draugiška aplinkai ir komfortiška, bet taip pat ir naši, itin mažų matmenų, kompaktiška ir išskirtinio manevringumo mašina, kurioje įdiegtos ir naujausios saugumo sistemos. Su e-Worker žengiame į naują erą žaliojo kurso įgyvendinimo link“, - sako P. Merlo.
Įmonių grupės įkūrėjas ir prezidentas Almilcare Merlo teigia, kad naujas produktas mašinų gamoje – istorinis įvykis Merlo technologijų srityje. „Inovacijos mums visada buvo svarbios. Aš mėgstu sakyti, kad tas, kas nieko naujo nesukuria, nieko neišranda, netobulina, jau yra pasenęs“, - įsitikinęs A. Merlo, kurio tėvas 1911-aisiais įkūrė daug žemės ūkio techniko srityje pasiekusią kompaniją, teleskopinius krautuvus gaminančią jau daugiau kaip 30 metų. Pirmąjį pasaulyje hibridinį teleskopinį krautuvą Merlo pradėjo gaminti 2000 -ųjų pradžioje, kuris ir leido sukaupti didelę patirtį naujame sektoriuje.
Įmonės inžinieriai e-Worker koncepciją pradėjo kurti prieš kelerius metus. Anot Merlo įmonių grupės produktų grupės vadovo Fabio Garino, tai visiškai naujas inžinerijos principas, kuris labai keičia medžiagų krovos technologijų pasaulį. Elektrinių mašinų projektams įgyvendinti buvo sukurtas visiškai atskiras padalinys, o joms gaminti nauja gamybos linija.
e-Worker turi elektrinę visų varančiųjų ratų transmisiją. Šios naujoviškos transmisijos programinė įranga stebi ant ratų esančių atskirų variklių sukimo momentą ir sūkius, kad kiekvieno rato greitis visomis krautuvo eksploatavimo sąlygomis būtų optimalus. Be to, praslydus vidiniam priekiniam ratui, likę ratai visada užtikrina reikiamą sukimosi greitį ir sukimo momentą, kad darbas būtų atliktas tinkamai. Norint išnaudoti visą elektrinės įrangos galimybes ir tuo pačiu sumažinti darbo laiko ir energijos sąnaudas, mašinoje įdiegta valdymo sistema, kuri stebi momentines ir vidutines energijos sąnaudas.
Naujų elektrinių teleskopinių krautuvų seriją sudaro du modeliai e-Worker 25.5-60 su 2 varančiaisiais ratais ir e-Worker 25.5-90 su 4 varančiaisiais ratais, variklio galia, priklausomai nuo modelio – 60 ir 90 AG. Didžiausia keliamoji galia - 2 500 kg, didžiausias kėlimo aukštis – 4,8 m. Anot gamintojo, pagrindiniai šių mašinų privalumai: jokio triukšmo ir deginių emisijų, didesnis manevringumas uždarose erdvėse ir gerokai mažesnės eksploatavimo išlaidos, palyginti su panašiais dyzelinu varomais modeliais. Programinė e-Worker įranga stebi akumuliatoriaus būseną, likusią įkrovimo informaciją, važiavimo greitį ir visus veikimo parametrus, realiuoju laiku perduodama juos į kabinoje esantį valdymo terminalą.
Baterijų paketas įrengtas dešinėje mašinos pusėje ir sveria apie 1 500 kg. Gamintojo teigimu, jas galima pakeisti per 5 min. ir taip užtikrinti nepertraukiamą darbą. Baterijų eksploatavimo laikas – 6 metai. Pilnai pakrautais akumuliatoriais galima dirbti 8 valandas, jiems pakrauti prireikia panašiai tiek pat laiko (iki 9 val.).
Elektrinių teleskopinių krautuvų panaudojimo sritys įvairios: darbas uždarose patalpose, tokiose kaip fermos, sandėliai, įvairių medžiagų saugojimo angarai, pramoniniai pastatai ir požeminiai pastatai. Be to, jie gali būti naudojimai komunaliniame ūkyje, statybose ir sąvartynuose. Kitas svarbus naujų mašinų privalumas, susijęs su galimybe aukštyje naudoti maitinimo šaltinį turinčią darbo platformą. Šis sprendimas leis operatoriams tiesiogiai valdyti iš platformos ir taip gerokai sutrumpinti laiką, reikalingą techninei priežiūrai atlikti aukštyje.
Visi modeliai gali būti sukomplektuoti pagal pirkėjo pageidavimus, pavyzdžiui, galimi su atvira arba uždara kabina ir įvairiais priedais, be to, jie gali būti tiekiami jau sertifikuoti važiavimui bendrosios paskirties keliais, kaip savaeigė technika ar traktoriai, papildomos įrangos sąrašas gausus, jame taip pat ir šildomas priekinis stiklas ar šildoma sėdynė.
Kompanijai Merlo Lietuvoje atstovaujančios bendrovės Rovaltra pardavimų direktoriaus Justo Lukšto teigimu, kada e-Worker bus galima išvysti Lietuvoje, sunku kol kas pasakyti. „Kitąmet tikriausiai dar ne, bet 2023-aisiais tikrai tikėtina, o jei situacija palankiai susiklostys tai gal ir kitų metų rudenį“, - sako J. Lukštas.
Pasak jo, nors elektriniai modeliai yra brangesni (apie 30 %), paklausimų apie juos anksčiau būta. „Tiesa, sunku tai vertinti, kol nebuvo kainų. Ar šioms mašinoms atsiras pirkėjų Lietuvoje, turėtų netrukus paaiškėti“, - svarsto J. Lukštas, pridurdamas, kad e-Worker gamybos terminai – 4-5 mėnesiai.