Pastaruoju metu pasauliui gyvenant pandemijos gniaužtuose, daugumai žmonijos savo veiklas, darbus, mokslus, laisvalaikio užsiėmimus, bendravimą su artimaisiais, net šunų dresavimą teko perkelti į virtualią, internetinę erdvę. Veiklą karantino sąlygomis pertvarkė ir technikos gamintojai bei jų atstovai. Kompanija John Deere gerokai anksčiau nei prasidėjo epidemija žemdirbiams pasiūlė nuotolinius sprendimus, kurie šiomis dienomis tapo kaip niekad aktualūs. Telematikos sistemų galimybės per praktinę John Deere atstovų darbo patirtį pristatytos pirmojoje virtualioje kompanijos spaudos konferencijoje praėjusią savaitę. Joje virtualiai nukeliauta iš Vokietijos į Jungtinę Karalystę, paskui į Prancūziją ir vėl sugrįžta į Vokietiją.
Pirmąją virtualią tiesioginę konferenciją pradėjęs Matijas Štaineris (Matthias Steiner), John Deere Europos regiono klientų aptarnavimo vadovas, pirmiausia suskubo atsakyti į žemės ūkio žurnalistams labiausiai rūpimą klausimą, kaip karantinas paveikė John Deere technikos gamybą Europoje. „Norime pasidžiaugti, kad visos mūsų gamyklos Europoje veikia, nežymių gamybos trikdžių dėl komponentų trūkumo būta, tačiau jie buvo laikini. Šiandien technikos gamyba vykdoma saugiai, laikantis visų saugumo reikalavimų. Mūsų darbuotojai juokauja, kad dirbti gamyklose net saugiau negu apsipirkti prekybos centruose“, – pabrėžė M. Štaineris.
Pasak jo, ne visi šios epidemijos sukeltos krizės padariniai yra neigiami, verslas atrado naujų būdų komunikuoti, o skaitmeninių technologijų nauda dar kartą buvo įrodyta ir praktiškai. „Laimėtojas šioje krizėje – skaitmeninės technologijos. Nuotolinis darbas, nuotolinis mokymasis, nuotolinis prekių pirkimas, daug gyvenimiškų dalykų šiomis savaitėmis daroma nuotoliniu būdu. Tad gyvenimas nėra visiškai sustojęs. Nuotolinių sprendimų John Deere technikos naudotojams turime ir mes, tačiau jos sukurtos ne kaip atsakas karantinui, prie telematikos sistemų, jas tobulindami su mūsų technikos prekybos atstovais, dirbame jau daug metų. Šiuo metu nuotolinis technikos aptarnavimas ir jos darbo priežiūra kaip niekad – ant bangos“, - situaciją komentuoja M. Štaineris.
Vadinamųjų susietų John Deere mašinų, turinčių JDLink modulius, kurie nuotoliniu būdu renka duomenis ir juos perduoda, jau yra per 50 tūkst. Didžiausias tokių mašinų skaičius – Jungtinėse Valstijose, taip pat Jungtinėje Karalystėje, Prancūzijoje ir Vokietijoje. „Pastaruoju metu ūkininkų, besinaudojančių šiomis mūsų siūlomomis nuotolinėmis paslaugomis, skaičius gerokai išaugo“, - pastebėjo John Deere Europos regiono klientų aptarnavimo vadovas.
Connected Support – nuotolinio aptarnavimo sistema pristatyta prieš penkerius metus, tačiau iš pradžių ji buvo išbandoma atrinktose prekybos atstovų įmonėse, patobulinta ir prieš kelerius metus pradėta siūlyti visose rinkose. „Jei apibūdinti trumpai – naudotojui sutikus, susietos mašinos gali būti stebimos nuotoliniu būdu nuolat, pagal specialius algoritmus iš anksto nustatomi galimi gedimai, kurie pašalinami užbėgant jiems už akių, nuotoliniu būdu mašinos darbą gali stebėti ir serviso inžinieriai, jei reikia, patarti, kaip sureguliuoti techniką efektyvesniam darbui. Visa tai ne tik taupo laiką, bet ir mažina technikos eksploatavimo ir techninės priežiūros išlaidas“, - aiškino M. Štaineris.
Viena iš itin populiarių ir dažniausiai naudojamų Connected support funkcijų – eksperto įspėjimai (angl. Expert alert). Informacija apie susietų mašinų sistemų, kurios turi jutiklius, darbą nuolat siunčiama į gamintojo serverį. Pagal algoritmus atpažįstamas vienos ar kitos sistemos veikimo sutrikimas. „Informacija atnaujinama kas valandą. Viskas vyksta automatiškai, sistemai atpažinus sutrikimą, įspėjimas iš karto siunčiamas konkrečios mašinos pardavėjui. Kartu siunčiami ir rekomenduojami galimi sprendimai“, – patirtimi dalijosi Jungtinės Karalystės John Deere oficialaus atstovo Thomas Sherriff & Co. serviso specialistai. Šios prekybos įmonės regione dirba 370 susietų traktorių ir kombainų.
Kitas taip pat labai naudingas telematinių sistemų įrankis – nuotolinė mašinos būklės stebėsena (angl. Remote Support). Pasirinkę šią paslaugą John Deere technikos naudotojai gali būti ramūs dėl mašinos techninės „sveikatos“. „Jei taip atsitiktų, kad kurios nors iš sistemų veikla sutriktų, nors akivaizdžių gedimo ženklų dar nebūtų, mašinos prietaisų skydelį stebintis mūsų serviso specialistas, sėdėdamas ofise prie kompiuterio, apie tai informuojamas nedelsiant. Net neatvykę į vietą, žinome, kokia įranga išėjo iš rikiuotės ir kokių detalių gali prireikti gedimui pašalinti. Tad važiuodami į ūkį pasiimame visas reikalingas priemones. Vienas vizitas jau sutaupytas“, - patirtimi dalijosi Prancūzijos John Deere technikos platintojo SV-Pro France atstovai. Pasak jų, ši funkcija taip pat leidžia pardavėjui pamatyti neteisingus mašinos nustatymus ar eksploatavimo klaidas. Mašina gali būti sureguliuota žingsnis po žingsnio kartu su jos operatoriumi, tarsi serviso specialistas sėdėtų kabinoje. „Tai ne tik taupo visų laiką ir pinigus, bet ir praverčia, siekiant optimaliai nustatyti mašinos darbo parametrus. Ir kas aktualu šiandien – išlaikomas socialinis atstumas“, - pasakojo SV-Pro France atstovai.
Telematiškai susietų mašinų skaičius auga ir Lietuvoje. Pasak oficialaus kompanijos John Deere atstovo DOJUS įmonių grupės serviso vadovo Klemo Kašausko, šalyje yra apie 640 mašinų, kurios turi telematines nuotolines sistemas, bet iš jų aktyvių maždaug 400. „Galimybę naudotis telematinėmis sistemomis turi savaeigės mašinos – traktoriai kombainai, savaeigiai pašarų smulkintuvai, purkštuvai. Didžioji dalis Lietuvoje nuotoliniu būdu stebimų mašinų – traktoriai“, - sako K. Kašauskas.
Pasak jo, tokios prevencinės priemonės labai naudingos ir prekybos atstovui, ir mašinos savininkui. „Kai kuriais atvejais mes greičiau sužinome apie galimą būsimą gedimą ir perspėję savininką išvengiame gerokai didesnių išlaidų. Gavę įspėjimą iš gamintojo apie galimą gedimą tuoj pat kontaktuojame su savininku. Dar nėra taip buvę, kad kuris nors atsisakytų remonto. Sutvarkome mašiną dar jai net nesugedus – užbėgame už akių gedimui, - teigia K. Kašauskas. – Paprastas pavyzdys – gavome iš gamintojo pranešimą, kad vienam iš mūsų aptarnaujamam traktoriui galimas vairo padėties jutiklio gedimas. Paskambinome mašinos savininkui, kuris buvo pastebėjęs kažkokį gedimo kodą, tačiau tuo metu viskas veikė. Sutarėme, kad atvažiuosime. Kitos dienos rytą, prieš mums atvažiuojant jutiklį pakeisti, jis jau neveikė“.
Nuotolinę mašinos priežiūros ir diagnostikos sistemą DOJUS agro pradėjo diegti 2017-aisiais. Iš pradžių ji buvo išbandyta su 50 mašinų. Kitais metais ji pristatyta oficialiai. „Pernai jau pradėjome dirbti visu pajėgumu. Šiemet nuotolinės paslaugos ant bangos, bet tai nesusiję su karantino reikalavimais. Ūkininkai įvertino jos naudą, juolab, kad užsakyti šitą paslaugą, jei mašina turi telematines sistemas, nieko nekainuoja“, – akcentuoja K. Kašauskas.
Pasak jo, nemaža dalis John Deere technikos jau turi standartiškai įrengtą nuotolinių paslaugų teikimo įrangą (pavyzdžiui, John Deere 7; 8 ir 9 serijų traktoriai, T670 ir S serijų kombainai). Kitų serijų mašinoms ją reikia užsakyti papildomai. Beje, nuotolinę technikos priežiūros sistemą galima įrengti ir senesnių modelių mašinose. „Stebėsena ir įspėjimai nieko nekainuoja, kainuoja tik įranga. Kad galėtume šias paslaugas teikti, pirkėjui tereikia savo myjohndeere paskyroje suteikti mums prieigą prie konkrečios mašinos ar visų ūkio mašinų ir šias paslaugas užsakyti. Viskas atliekama internetu“, - paaiškina DOJUS įmonių grupės serviso vadovas.